Internetová parfuméria Vonaj.eu/
Parfumeria Vonaj.eu

štvrtok 17. marca 2011

A je tu čas prezúvania pneumatík

S prichádzajúcimi vyššími teplotami nad nulou prichádza aj prezutie zimných pneumatík.
Nepatríme k tým šťastnejším, kde netreba 2x do roka prezúvať pneumatiky. Totiž letné aj zimné pneumatiky majú špecifické vlastnosti a od nich sa odráža aj bezpečnosť cesty, takže nezanedbávajte to.

Čas na výmenu zimných pneumatík nastáva, ak priemerná denná teplota prekročí sedem stupňov Celzia. Táto všeobecná hodnota je priemerom najvhodnejších teplôt na prezutie, ktoré sa líšia podľa konkrétnych typov obutia. Nad prezutím preto treba vážne rozmýšľať ak sa priemerná teplota dostane nad 7°C tri dni po sebe.
Síce zimné pneumatiky fungujú aj pri teplejšom počasí pomerne dobre, no sú príliš hlučné a dosť sa opotrebúvajú. Letné však môžu pri nízkej teplote zradiť a v prípade sneženia či ľadu je ich použitie zakázané. Netreba sa preto unáhliť a neprezúvať pri prvom náznaku oteplenia.

Na jeseň je situácia opačná. S príchodom nízkych teplôt je dobré prezúvanie zbytočne neodkladať a poistiť sa prezutím na zimné pneumatiky. Okrem výrazne zvýšenej bezpečnosti sa poistíme proti pokute, ak náhle nasneží alebo vznikne poľadovica. Použitie zimných pneumatík je v týchto podmienkach vyžadované zákonom.


Sezónne obutie je zväčša rozdielne na prvý pohľad. Rozdiel spočíva v dezéne i zmesi

Pneumatiky delíme podľa sezónneho typu na letné a zimné. Základným poznávacím znamením zimných pneumatík dezén, ktorý je podstatne štruktúrovanejší. Je dimenzovaný tak, aby zvládol jazdu na snehu či ľade. Pneumatiky nesú zväčša označenie M&S, ktoré znamená Mud & Snow, teda blato a sneh.

Sezónne obutie sa tiež výrazne líši použitou gumenou zmesou. Tá je prispôsobená teplotnému spektru. V teplejších mesiacoch má letná zmes gumy výrazne lepšie vlastnosti než zimná a naopak. Ovplyvňuje priľnavosť, hlučnosť, ale najmä smerovú stabilitu a brzdnú dráhu. Vplyv má tiež na rýchlosť opotrebovania pneumatiky. 

Zmena pneumatík nie je zložitou záležitosťou, najmä v prípade, ak sú obe sady pneumatík obuté na samostatných diskoch. Vtedy je základom odmontovanie starých kolies a namontovanie nových. V servise takáto výmena nestojí veľa, podstatne väčšia je však vstupná investícia do novej sady diskov kolies.
V prípade jedinej sady diskov je výmena pneumatík v domácich podmienkach náročná. Správne zosadenie a nasadenie pneumatiky uľahčuje špeciálny stroj, preto je lepšie túto činnosť nechať na dobre vybavenom pneuservise. Takáto výmena je drahšia a trvá dlhšie, vodič však nemusí dokupovať druhú sadu diskov. Nevýhodou tiež je, že pri každom vyzúvaní a obúvaní na disk sa pneumatika opotrebováva a znižuje sa jej životnosť.
Či už meníme pneumatiky alebo celé disky, pred ich nasadením na auto sa odporúča kolesá vyvážiť. Uskladnením kolies a pneumatík na zimu sa hmota pneumatiky môže mierne presunúť, čo spôsobuje nepríjemné vibrácie. Taktiež netreba zabúdať na správne nahustenie pneumatík, ktoré ovplyvňuje ich celkové vlastnosti i spotrebu.

Ak zvládneme sezónnu výmenu diskov s pneumatikami sami, nemusí nás stáť ani cent. Odporúčané vyváženie stojí okolo 10 eur. Za výmenu diskov a vyváženie zaplatí majiteľ automobilu 15-20 eur v závislosti od regiónu. V prípade prezúvanie pneumatík na jednej sade diskov sa cena za sezónnu výmenu blíži k tridsiatim eurám. Vo väčšine servisov platí – čím väčší priemer pneumatiky a disku, tým vyššia cena. 

pneumatiky a kolesá treba správne uskladniť
Pozornosť si zaslúži i uskladnenie pneumatík, ktoré by malo byť v suchej, tmavej a chladnej miestnosti.  

Odporúčané spôsoby skladovania pneumatík
Okrem domáceho uskladnenia dnes množstvo pneuservisov ponúka službu zimného alebo letného uskladnenia pneumatík priamo v prevádzke. Tým odpadajú vodičovi i starosti s odvozom a dovozom obutia pri sezónnej výmene. Servisy ponúkajú sezónne uskladnenie obutia za poplatok, ktorý sa pohybuje spravidla od 10 do 20 eur. Niektoré servisy túto službu ponúkajú úplne zadarmo.

Maximálny odporúčaný vek pre pneumatiku je šesť rokov, časom totiž gumená zmes tvrdne a stráca svoje vlastnosti. Okrem veku je dôležitý i počet najazdených kilometrov. Ten sa prirodzene odráža na stave kontaktnej ploche pneumatiky a hĺbke dezénu. Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií z roku 2009 vyžaduje pri letných pneumatikách minimálnu hĺbku 1,6 mm, pre zimné obutie platí údaj 3 mm. Samozrejeme platí – čím hlbší dezén, tým lepšie. Odborníci odporúčajú nepoužívať letné pneumatiky s dezénom plytším ako tri milimetre, v zime s hodnotou pod 4 mm. Ak má teda pneumatika hĺbku dezénu len tesne nad tromi milimetrami, nemá význam ich na krátky čas obúvať na úkor bezpečnosti.

3 komentáre:

  1. Ďakujem za skvelý článok. Skladovanie pneumatík priamo ovplyvňuje ich životnosť.. Škoda že si to mnoho vodičov neuvedomuje

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. U nás sa stará o auto manžel. Rozumie im, takže s ním do žiadneho servisu nejazdíme. Som rada, pretože tak ušetríme dosť peňazí. Prehodí pneumatiky, vymení olej, filtre i ďalšie veci, akurát nedokázal opraviť kľúč, ktorý sa mi podarilo zlomiť :-D. Musel tak kúpiť nový , ale našťastie nebol drahý.

    OdpovedaťOdstrániť